Jakie witaminy warto suplementować?

Jeśli porozmawiamy z lekarzem dietetykiem, powie on nam na pewno, że nie powinniśmy prowadzić żadnej suplementacji diety, tylko tak przygotować nasze posiłki, by dostarczały one nam wszystkiego, czego potrzebujemy. Jest to oczywiście bardzo dobre w teorii i także w praktyce, jeśli tylko udaje się nami taki stan rzeczy osiągnąć, ale w prawdziwym życiu, które nie toczy się pod dyktando zaleceń lekarskich, warto jest czasami sięgnąć po dodatkowe witaminy, których nam może z różnych powodów brakować. Pytanie tylko, jakie witaminy powinniśmy przyjmować?

Witamina C dla odporności
Zacznijmy od tego, że witamina C jest bardzo, bardzo mocno przereklamowana. Nie jest ona lekiem na przeziębienie i nie powoduje wzrostu odporności na wirusy. Jej brak jednak powoduje bardzo poważny wzrost zagrożenia działaniem różnych patogenów, w tym bakterii i wirusów, przez co nie da się magicznie podnieść swojej odporności wielkimi dawkami witaminy C, ale jeśli nasza odporność została ograniczona przez niewystarczającą ilość tej witaminy w naszym organizmie, wtedy koniecznie trzeba naprawić ten błąd i doprowadzić nasz organizm do porządku.

O braki w witaminie C nie jest trudno, ponieważ jest ona bardzo podatna na działanie wysokich temperatur i jeśli w naszej diecie jest za mało produktów świeżych, prawdopodobnie będziemy mieli jej niewystarczającą ilość. W takim wypadku najlepiej chwycić za jakiś kwaśny owoc lub sięgnąć po tabletki z witaminą C. Są tanie i nieszkodliwe w żaden sposób dla organizmu, nawet po przedawkowaniu.

Witaminy D i E
Jeśli zastanawiamy się, jakie witaminy mogłyby się nam przydać w większych ilościach, odpowiedź zawsze zawierać będzie wspomnienie o witaminach z grupy D i E. Są to bowiem witaminy, które wpływają bardzo mocno na nasz wygląd i jeśli zwiększy się ich dawkę w organizmie, zawsze daje to dobre efekty. Są oczywiście granice dawek, powyżej których nic się nie zmieni, ale typowy człowiek zazwyczaj mógłby skorzystać z dodatku w postaci Witami E lub D. Co więcej, te dwie witaminy często idą w parze w suplementach diety, ponieważ mają w pewnym zakresie dość poważne działanie.

Chociaż witaminę D kojarzy się  głównie ze skórą i kośćmi, to posiada ona bardzo silne właściwości antyutleniacza tak samo, jak zbliżona do niej składem witamina E. Razem te dwie witaminy powodują, że proces starzenia się jest wyraźnie zablokowany, dzięki czemu zmniejsza się ryzyko pojawienia zmarszczek, przebarwień na skórze oraz wiotkości tkanek. Nie należy oczywiście traktować tych witamin jako eliksiru młodości, ale ich odpowiedni poziom w naszych organizmach jest bardzo istotny dla naszego dobrego wyglądu.

by